Kinderen met ASS: Allemaal Schitterende Sterren, daar zijn we het helemaal mee eens πŸ™‚

Complimenten zijn bedoeld om een kind te laten groeien. Dingen die misschien eigen zijn aan het kind maar waar het ook iets mee kan doen. Zaken waar een kind vat op kan hebben en die dus niet zomaar een passieve eigenschap vormen. Bij het complimentenspel zit een kleine, maar correcte en degelijke handleiding. Er worden enkele toelichtingen gegeven, tips om rekening mee te houden en een suggestie van aanpak.

De complimenten in de autismeversie zijn veel concreter in het taalgebruik, toegepast vanuit de extra hindernissen die kinderen met autisme ondervingen en dus de extra moeite die ze moeten doen. Kinderen met autisme zullen zich dus sneller een beeld kunnen vormen bij de boodschap. Het gewone Complimentenspel β€œ Kijk met je hart en verwonder wat je ziet” (voel je het verschil al?) bevat natuurlijk ook een aantal gelijkwaardige of bruikbare complimenten voor kinderen met autisme (en omgekeerd). Je kan dus kaarten door elkaar gebruiken van beide sets. Ze zijn gelijkwaardig van vorm en lay-out. Wie nadien graag terug de kaarten in het juiste doosje sorteert, kan de kaarten onderscheiden door het symbool op de achterkant. Een diamant voor de gewonen versie en een… puzzelstukje voor de autisme set. Tja, het is een raadsel waar de sterren gebleven zijn. Let wel dat je bij gemengde of kwetsbare groepen de aan autisme aangepaste methodieken gebruikt.

Complimenten uitdelen of ontvangen kan al moeilijk zijn, maar als iemand in de groep als enige een geforceerd compliment ontvangt terwijl de rest van de groep overladen wordt door hartelijke en meerdere complimenten, dan is er weinig sprake van een groeimomentje.

Je kan deze mooi vormgegeven kaartjes zowel individueel, thuis als in de klas gebruiken.

Sterk! in Autisme NR 3 mei-juni 2019 jaargang 38