“Wat zijn de meest gemaakte fouten wanneer mensen complimenten geven?” 

Deze waardevolle vraag kregen we van een van de deelnemers bij onze workshop. Ze voelde dat ze meer wilde doen met complimenten en dit een groter onderdeel wilde laten zijn in haar lessen. Meer positiviteit. Meer impact.

Complimenten die verschil maken. Zodat ze kinderen op een prettige manier kan helpen met groeien en ontwikkelen.
Wanneer kinderen zich veilig voelen komen zij makkelijker tot leren en deze deelnemer wil door middel van haar positiviteit een voorbeeld zijn in een oprechte en fijne manier van omgaan met elkaar. Dat wat zij geeft en voorleeft aan de kinderen, kunnen deze kinderen op hun beurt immers ook weer doorgeven en voorleven.

Wij vertelden haar over de meest gemaakte fouten die erin sluipen als je aan de slag gaat met complimenten. We vatten ze samen in de 5 fouten die jij nooit hoeft te maken.

  1. Nietszeggende complimenten
    Met stip op één, deze nietszeggende complimenten. Wat dit zijn? Woorden zoals “Kanjer!” / “Top!” / “Helemaal super!” / “Wauw, dikke duim!”
    Is daar iets mis mee, horen we je denken? Nou… dat zullen we je uitleggen. Deze voorbeelden spreken allemaal positieve waardering uit, dat is superfijn! Het is echter niet helder, wat er nu gewaardeerd wordt. Wat maakt iemand aan kanjer? Wat doet diegene waardoor je dit bestempeld met “Top” of “Helemaal super!”
    Wanneer dit niet helder is, zijn dit nietszeggende complimenten die niet veel effect hebben. Een heuse valkuil dus. 
  1. Compliment als verkapte kritiek
    Hmm.. Complimenten en kritiek, gaat dat samen? Niet zo’n logische combinatie zul je waarschijnlijk denken. Toch zien we dit nog best regelmatig gebeuren. Wat denk je van de zin “Wat fijn dat je weer lekker op tijd bent.” Op zich een compliment… Toch? Wat als dit gezegd wordt terwijl je weet dat je te laat binnen komt?
    Dan is het eigenlijk kritiek, verkapt als compliment… Verwarrend. En niet helpend. Zeg dan gewoon wat je écht bedoeld en houdt cynisme en sarcasme voor je.
  1. Niet gemeend
    In dezelfde lijn zitten complimenten die je niet echt meent. Dit wordt zichtbaar door je houding, je blik, je stem, je toon etc. Non-verbaal wordt feilloos opgepikt of een compliment oprecht en gemeend is of niet. Wanneer je een compliment verbaal geeft, maar hier innerlijk eigenlijk helemaal niets van meent… Doe het dan maar niet.
    Je denkt misschien de ander blij te maken, door iets liefs te zeggen, bijvoorbeeld wat hij/zij wil horen… Maar als je er niets van meent komt dit écht niet over.
  2. Complimenten Ontkrachten door MAAR…
    Een andere valkuil is het ontkrachten van je compliment. Onbedoeld en onbewust kan dit er in sluipen. Bijvoorbeeld: Je kind heeft zijn kamer opgeruimd en jij geeft hem hier een compliment voor. “Wow, ik zie dat je je kamer hebt opgeruimd. Wat fijn zeg! Nu is het helemaal netjes en kun je al je speelgoed goed vinden.” Prachtig compliment toch?
    Blijft het net zo prachtig wanneer hier het volgende achteraan wordt gezegd? “Jammer dat dit eenmalig is, deed je dit maar wat vaker” Of “Maar morgen is het vast weer een troep, jouw kennende.”
    Welk deel van de zin blijft bij? Het tweede deel. Het negatieve. De positieve zin die je daarvoor hebt gezegd is direct vergeten. Laat het dus enkel bij het compliment en ontkracht dit niet direct door een “maar” of negatieve opmerking achter je compliment.
  1. Resultaat gerichte complimenten
    De resultaatgerichte complimenten liggen vaak vooraan in ons vocabulaire. Dit horen we veel om ons heen, hebben we zelf geleerd en geven we daarmee ook sneller en gemakkelijker door. Het woord zegt het al; dit is een compliment over een behaald resultaat.Wat maakt een resultaat gericht compliment een valkuil?
    Het resultaat staat al vast. Hier is geen invloed meer op uit te oefenen.
    Het is een goed resultaat, en slecht resultaat of een middelmatig resultaat. Dat is het en dat blijft het. Complimenten over het resultaat werkt demotiverend voor kinderen die minder goede resultaten halen en belemmerend voor kinderen die goede resultaten halen. De lat wordt hoog gelegd en kinderen voelen zich alleen goed genoeg wanneer het resultaat hier ook naar is. Complimenten die enkel gericht zijn op het resultaat geven op de korte termijn misschien een kick, maar hebben op de langere termijn een negatief effect.

Dit zijn dus de 5 fouten die je wilt voorkomen.

We zijn benieuwd welke valkuil jij wel eens bent ingestapt. Trust us, wij kennen ze ook. 😉
Laat je het weten in de comments? We houden van jouw reactie en inzichten!