Complimenten hebben een positief effect op het zelfbeeld van een kind. Maar hoe werkt dit nou? Hoe wordt een zelfbeeld ontwikkeld? En op welke manier hebben complimenten hier invloed op? Dit zijn vragen die we beantwoorden in deze blog. We wensen je weer veel leesplezier!
Zelfbeeld; het beeld dat iemand van zichzelf heeft – volgens de dikke van Dale. Het woord zegt het eigenlijk al.
Het zelfbeeld krijgt vorm in de loop van de ontwikkeling van een kind. Het zelfbeeld is een totaal aan indrukken, ideeën en waarnemingen over het “eigen ik”. Dit wordt ontwikkeld in verschillende stappen.

In welke stappen kom je tot een zo volledig mogelijk zelfbeeld?

Zelfbesef. 
De eerste stap is het zelfbesef. Baby’s en jonge kinderen ervaren alles nog als een geheel. Langzamerhand ontdekken zij hun lijfelijke bewegingen en krijgen zij het besef dat zij onderdeel zijn van een groter geheel. Zij worden zich bewust van zichzelf.

Zelfbewust zijn.
De tweede stap is zelfbewust zijn. Jonge kinderen ontdekken dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor bewegingen. Zo zie je bijvoorbeeld dat jonge kinderen eindeloos hun speelgoed op de grond gooien, om te ontdekken wat voor effect dit heeft. Een kind leert zichzelf kennen, door onder andere te beseffen dat het bepaalde gebeurtenissen kan veroorzaken. 
Het zelfbewustzijn wordt ondersteund door de taalontwikkeling. Door te leren praten kunnen kinderen benoemen wat zij zijn, ervaren en wat er in hen leeft. Stap voor stap ontdekken kinderen dat zij een eigen individu zijn en een eigen ik hebben.

Zelfkennis
Zelfkennis ontstaat als kinderen zich vragen stellen zoals “Hoe zie ik er uit?”, “Wat denken andere mensen van mij?”, “Wat zijn mijn sterke en zwakke kanten?” Gedachten, dromen, verlangens en gevoelens maken ook deel uit van zelfkennis.
Wanneer kinderen zichzelf kritisch bekijken en dit soort vragen stellen helpt dit bij het ontwikkelen van hun zelfkennis. Deze zelfkennis wordt mede opgebouwd door andere mensen, de mensen in de omgeving van het kind. Hieruit blijkt dat het erg belangrijk is wat de omgeving zegt en doet richting het kind. Dit is van grote invloed. Complimenten, gericht op het proces, zijn in deze fase erg belangrijk.
Zelfbeeld
Een volgende stap is het zelfbeeld. Als een kind zichzelf kent dan zal het de goede en minder goede eigenschappen bij zichzelf ontdekken. De waarde die kinderen toekennen aan deze eigenschappen is het zelfbeeld. Dit kan positief of negatief zijn. Kinderen die enkel negatieve eigenschappen bij zichzelf zien hebben een negatief zelfbeeld. Kinderen die ook de positieve eigenschappen zien hebben een positief zelfbeeld.

Het complimentenspel draagt bij aan dit positieve zelfbeeld. Dit komt omdat complimenten gericht zijn op dat wat goed gaat. Op de sterke kanten van een kind. Op de positieve eigenschappen en de inzet. 
Dit is een van de redenen dat we het zo belangrijk vinden dat kinderen leren om complimenten te geven en te ontvangen. Door te spelen en te leren met complimenten, leer je om op een positieve manier naar hetzelfde te kijken. Je hebt namelijk een keuze; kijk je naar het negatieve, naar dat wat niet goed gaat? Of kijk je naar het positieve, naar dat wat goed gaat?

Wij willen kinderen, en iedereen die met kinderen werkt en leeft leren om naar het positieve te kijken. Om te kijken naar dat wat goed gaat. Daar wordt je wereld en je leven namelijk veel leuker van!

Een voorbeeld van een zelfde soort situatie, waar een ieder op een verschillende manier kijkt en reageert;

Mats (6 jaar) oefent met het schrijven van letters en woorden. Hij schrijft zijn eigen naam. De letters dansen nog over het papier en sommige staan in spiegelbeeld.
Mats ziet dat de letters anders geschreven zijn dan het plaatje op zijn stoel en verfrommelt het papier tot een grote prop, terwijl hij boos en teleurgesteld roept “ik kan het niet”, “ik doe het toch fout”.

Zijn klasgenootje en vriendje Bas (6jaar) oefent ook met het schrijven van letters en woorden. Hij schrijft zijn eigen naam. De letters dansen nog over het papier en sommige staan in spiegelbeeld. 
Bas ziet dat de letters anders geschreven zijn dan het plaatje op zijn stoel. Hij kijkt nogmaals naar de letters die hij heeft geschreven, en kijkt vervolgens weer naar zijn stoel. “He, kijk! Ik heb de letter B geschreven” roept hij enthousiast.
In welk voorbeeld herken jij jezelf? En waar herken je je kinderen in? Hoe kijk en hoe leef jij? Wij dagen je uit om naar het positieve te kijken en te zien wat er goed gaat. Waar kun je jezelf en je kinderen een compliment voor geven?

…Sluit deze blog af, klik niet gelijk door naar het volgende maar denk er maar even over na. 
En geef deze complimenten! Doe het. En ervaar het positieve effect voor jezelf en de ander. Echt… deze kleine momenten, deze complimenten maken een wereld van verschil!

ENJOY!